Koululinkki

Miten etäopetus sujuu kotona olevan koululaisen mielestä? Koululaiset kertovat kokemuksiaan ensimmäisen viikon jälkeen

Suuri osa Suomen koululaisista siirtyi keskiviikkona 18.3. hallituksen määräyksellä etäopetukseen. Media on ollut täynnä opettajien ja muiden aikuisten näkemyksiä asiasta, mutta miten etäopetus on sujunut koululaisen näkökulmasta? Ilkka-Pohjalaisen koululinkki selvitti asiaa.

Kysyin viikonlopun auki olleessa verkkokyselyssä, miten opetus on käytännössä sujunut ja miten työlästä se on ollut. Kysyin myös, mitä muuta koululaiset ovat opiskelun lisäksi kotona tehneet – mikä on ollut parasta ja mikä ikävintä siinä, että täytyy viettää paljon aikaa kotona?

Helppoa vai hankalaa?

Kyselyyn vastasi viikonlopun aikana 11 eri-ikäistä koululaista ja opiskelijaa. Kaksi heistä kertoi, että etäopiskelu on ollut hankalaa ja heillä on ollut paljon vaikeuksia. Kaksi vastaajaa kertoi myös, että sujunut todella hyvin ja kaikki on toiminut.

Suurimmalla osalla eli seitsemällä vastaajalla on mennyt ihan hyvin: välillä etäopiskelu on toiminut ja välillä ei.

– Joidenkin tehtävien kanssa on ollut vaikeuksia ja tuntuu että informaatio ei varsinkaan alussa toiminut niin kuin olisi pitänyt. Nyt mennyt parempaan suuntaan, eräs heistä kommentoi.

– Nautin etäopiskelun vapaammasta aikataulusta. Jos esim. matikka alkaa ottaa päähän, voi käydä pikaisella lenkillä aivoja tuulettamassa. Negatiivisena puolena on mielestäni se, että koko ajan pitää tarkistaa eri viestikanavat joita opettajilla ja oppilailla on, että varmasti näkee kaikki annetut tehtävät, toinen toteaa opiskelun sujumisesta.

Tehtävien määrä vaikuttaa myös siihen, miten etäopetuksen katsotaan sujuneen:

– Todella paljon palautettavia tehtäviä aiheista, joista ei ymmärrä vain lukemalla. Kaipaisin enemmän opettajajohtoista opetusta!

Miten rankkaa etäopiskelu on?

Kyselyyn vastanneiden mielestä opiskelu on ollut aika tarkalleen helpon ja työlään välimailla, sillä keskiarvoksi napsahtaa kyselyn perusteella 3,3 asteikolla 1–5. Vastaukset painottuvat kolmeen ja neljään asteikolla, jolla 1 tarkoittaa helppoa ja 5 raskasta.

Koulutehtäviä on vastaajien mielestä ollut kuitenkin paljon. Vain yksi arvioi, että tehtäviä on ollut todella vähän. Kahden vastaajan mukaan tehtäviä on ollut paljon ja neljän mukaan tehtäviä jopa todella paljon. Kaksi on arvioinut tehtävien määrän keskiverroksi.

Tehtävien määrä ei kuitenkaan väsytä koululaisia ainakaan vielä. Koulutehtävien tekemisen jälkeen pirteiksi itsenä kokee kaksi vastaajaa ja erittäin väsyneiksi samoin kaksi. Neljä antaa arvioksi olotilastaan lukeman 3 asteikolla 1–5, jolla 1 on pirteä ja 5 ihan poikki.

Mitä muuta tekemistä kotona on koulutehtävien lisäksi?

Kotona aikaa on jäänyt onneksi muuhunkin kuin koulutehtävien tekemiseen. Suurin osa, 9 vastaajaa, kertoo ulkoilleensa koulutyön vastapainoksi. Suosittua on ollut myös tv-ohjelmien katselu, sillä sitä kertoi tehneensä 8 vastaajista.

Kolmanneksi suosituin tekeminen liittyy ihmissuhteisiin, sillä 7 vastaajaa kertoo jutelleensa kavereidensa kanssa somessa ja viettäneensä aikaa perheenjäsenten kanssa.

– Olemme jutelleet paljon tästä etäopetuksesta, olemme auttaneet/tsempanneet toisiamme ja jakanut omia fiiliksiä, yksi vastaajista kertoo some-keskustelujensa sisällöstä.

– Kun ei voi jutella kasvotusten, on kyllä somettaminen noussut hurjasti, sanoo toinen.

Myös pelaaminen on saanut kannatusta, sillä viisi vastaajaa kertoo pelanneensa. Kotona opiskellessa pelaamisesta vaikuttaa tulleen jopa elämään järjestystä tuova asia:

– Kun erottaa selvästi koulunkäynnin vapaa-ajasta vaikka onkin kotona kaiket päivät, niin pelaamisestakin tulee jotenkin rennomman oloista, kun tiedän tehneeni päivän työn.

Mukavimmaksi tekemiseksi mainitaan usein toisaalta ulkoilu tai sitten sisällä oleilu:

– Riippuu päivästä, joko iltalenkit vaihtuvien kavereiden kanssa tai ihan vain löhöily.

Joillekin ulkoilusta ja liikunnasta on tullut yllättävänkin tärkeitä asioita:

– Vaikka en ole oikeasti ikinä ollut mikään liikunnallinen ihminen, niin ehdottomasti lenkkeily. Pelaaminen ja Netflix on ihan kivoja joo, mutta jos on tuijottanut koko päivän ruutua opiskellessa ja keskittynyt siihen niin silloin on kyllä jo pakko päästä pihallekkin asti, eräs kertoo.

– Sulkapallon pelaaminen ja kaikki muu ulkoilu. Keppihevonen, mainitaan myös tärkeimmiksi puuhiksi.

Sisällä mukavinta tekemistä on kyselyn mukaan elokuvien tai sarjojen katselu. Pelaaminen ja ruuanlaitto saavat myös kannatusta. Koulutehtäviin liittyen historian lukeminen mainitaan mieluisimpia puuhia kysyttäessä.

Kotona olemisen huonot puolet

Kotona olemisen huonoimmat puolet liittyvät yksiselitteisesti siihen, että kotona on vietettävä niin paljon aikaa eikä seuraansa voi valita:

– Ettei saa mennä ulos.

– Ei näe kavereita.

– Paappa ja mumma ei saa tulla meille.

– Iskä ja äiti pahalla päällä.

Myös tapahtumien peruminen harmittaa:

– Kaipaan sosiaalisia kontakteja! Ei näe kavereita muutakuin somella. TYLSYYS kaikki hauskat leirit ja muut jutut peruttu.

Myös koulunkäynnin olosuhteita moititaan huonoimpana puolena:

– Koulutehtävien teko on hankalaa, kun viettää yön, koulupäivän ja suurimman osan vapaa-ajasta samassa huoneessa.

– Laiskistuu nopeammin ja tulee oltua todella paljon puhelimella.

– Koulutyössä open puute ja ohjauksen puute.

Eräs vastaajista suhtautuu tilanteesee oikein valoisasti ja lähes tyytyväisenä:

– Pesunkestävänä introverttinä pitää kyllä sanoa että ei paljon mitään. Huonoimmat puolet ovat kirjaston kiinni olo, ja kyllä se nyt vähän harmittaa etten näe kavereita yhtä usein, mutta kyllä tästä hyvin selviää.

Lisää aiheesta
Uusimmat kaikki