Koululinkki

Mustasaaren keskuskoulun 8.-luokkalaiset pohtivat muun muassa sitä, pitäisikö musiikkia saada kuunnella oppitunnilla – Entä tulisiko koulunkäynnistä maksaa oppilaille?

Kasvisruoan tulisi pysyä kouluruokailussa

Kasvisruoka on yleistynyt huimasti viimeisen kahden vuoden aikana. Kasvisruoka on terveellisempää, kuin pitsat tai hampurilaiset, mutta voi myös tuoda terveyshaittoja. Kasvisruoasta saan paljon energiaa ja jaksan paremmin koulussa. Keskittyminen myös paranee energia tasojen noustessa. Itse en ole vegaani, mutta silloin tällöin kasvisruoka tekee hyvää. Pavut ja herneet ovat kasvisruoan kannalta hyviä proteiinin lähteitä.

Suurin osa maapallon ihmisistä on kasvisruoan kannalla, koska se välttää monen eläimen kuoleman ja auttaa saamaan enemmän vitamiineja. On myös sanottu, että jos kaikki söisi kasvisruokaa, ruokaa olisi paljon enemmän. Kasvisruoka on siis monen mielestä hyvää ja terveellistä ruokaa. Yhä useampi siirtyy kasvisruoan pariin, sillä se on myös halvempi vaihtoehto, kuin liharuoat. Pitää myös muistaa, että moni nuori välttää kasvisruokaa koulussa.

Aku Ankka, Mustasaaren Keskuskoulu 8. lk

Kouluruokalan pitäisi kuunnella oppilaita

Monissa kouluissa oppilailla ei ole valtaa päättää siitä, mitä ruokalassa syödään. Jotkut oppilaista nimittäin jättävät kouluruoan kokonaan syömättä, koska ruoka ei ole heidän mielestään hyvää. Tästä syystä oppilaiden pitäisi saada itse päättää siitä, mitä ruokalassa syödään. Voisi esimerkiksi olla niin, että joka viikko jonain tiettynä päivänä voisi keittiö tehdä oppilaiden äänestyksellä päätetyn ruoan. Jotkut voisivat luulla, että jos oppilaat päättäisivät itse ruokansa, kaikki haluaisivat esimerkiksi pizzaa, hampurilaisia tai muuta roskaruokaa, mutta se ei ole totta. Monet oppilaat pitävät myös terveellisemmistakin vaihtoehdoista, kuten tortillasta tai vaikkapa puurosta.

Kun maha on täynnä hyvää ruokaa, on mieli hyvä ja kouluhommat sujuvat paremmin. Jos oppilaat eivät saa välillä itse haluamaansa ruokaa, voi moni jättää ruoan syömättä. Kun oppilaat eivät syö, niin keskittyminen tunneilla voi olla hankalaa ja ruokaa jää paljon tähteeksi. Toivon, että oppilailla olisi enemmän sananvaltaa ruoan suhteen tästä lähtien.

Aada Vuorela, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Ihmisiä ei pitäisi verrata toisiinsa

Vuonna 2017 maapallon väkiluku oli 7,35 miljardia ihmistä. Kaikki he ovat erilaisia ihmisiä, erilaisia persoonia. Ihmisistä tehdään jatkuvasti tilastoja, esimerkiksi teetetään kyselyjä joiden avulla ihmisiä verrataan toisiinsa. Mielestäni tämä vertaaminen on turhaa, koska jokainen saa olla juuri sellainen kuin he ovat. Tällainen vertailu voi aiheuttaa ihmiselle ulkonäköpaineita ja huonoa itsetuntoa. Jokainen on oma persoona, heillä on vapaus omiin ajatuksiin ja mielipiteisiinsä. Jokainen ihminen on hyvä jossakin asiassa. Kaikilla meillä on omat osaamisalueemme. Yksi voi olla taitava laulamaan, mutta se ei silti ole jokaisen lempi puuhaa. Toinen voi olla hyvä kokki.

Älkää ajatelko liikaa, mitä muut ajattelevat sinusta. Uskaltakaa olla omia itsejänne, sillä sinä olet täydellinen juuri tuollaisena, kun olet.

Anonyymi, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Musiikin kuunteleminen tunneilla tulee sallia

Koulussa saa välitunneilla kuunnella musiikkia, ja joskus tunneilla, mutta minusta se ei ole tarpeeksi. Musiikkia pitäisi saada kuunnella joka oppitunti. Musiikin kuunteleminen auttaa keskittymään ja se rentouttaa. Jos henkilö keskittyy paremmin, kun kuuntelee musiikkia, niin tämä sääntö auttaisi tätä henkilöä erittäin paljon, eikä se haittaisi muita oppilaita, kunhan kuulokkeista ei kuulu musiikki läpi.

Olisi kiva, jos kouluumme tulisi lupa kuunnella musiikkia tunnilla. Uskon, että tämä olisi tehokas ratkaisu vähän levottomille henkilöille.

Jasper Mattila, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Muovien käyttöä pitäisi vähentää

Muovin hävitys on vaikeaa. Merien ja vesistöjen pohjista on löytynyt paljon roskaa, mm. pullonkorkkeja on löytynyt paljon. Muovia käytetään liikaa. Se on haitallista ympäristölle, sillä se ei häviä helposti. Miksi pitäisi ostaa esimerkiksi muovisia kertakäyttöhaarukoita tai veitsiä, jotka maatuvat huonosti, kun voi vain tiskata ja säästää luontoa? Jotkut ajattelevat vain, että ihan sama, voi itse käyttää paljon muovia, ja muut voivat hoitaa muovittoman elämän. Ja kun kaikki ajattelevat samoin, muovia käytetään enemmän ja enemmän.

Muovia käytetään liikaa, ja se on haitallista ympäristölle. Olisi hyvä, jos kaikki käyttäisivät vähemmän muovia ja hävittäisivät sen oikein.

Huolestunut, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Musiikin kuuntelu peruskoulun oppitunneilla olisi sallittava

Nykyään musiikin kuuntelu ja osto on noussut äärilukemiin uusien musiikki-sovellusten avulla, joihin voi ostaa tietyllä kuukausimaksulla kaikki palvelussa saatavilla olevat albumit ja biisit. Voit ottaa siis musiikkisi mukaan omalla, älypuhelimella minne ikinä menetkin. Ymmärrettävästi tämä voisi myös aiheuttaa kouluissa ongelmia, mutta minun mielestäni nämä ovat pieniä ongelmia verrattuna siihen, mitä suurin osa oppilaista saavuttaisi kuuntelemalla musiikkia.

Minun mielestäni musiikkia saisi lailla kuunnella oppitunneilla, koska musiikin kuuntelu auttaa joitain ihmisiä keskittymään tarkemmin koulutöihin. Musiikin kuuntelu pitäisi sallia peruskoulun oppitunneille, koska musiikki auttaa joitain ihmisiä opiskelemaan, ja samalla voi myös pitää työrauhan yllä oppitunnilla.

Kermit The Frog, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Ajokorttia ei pitäisi antaa 16-vuotiaalle

Paljon on puhuttu siitä että ajokortti annetaan jo 16-vuotiaalle, mutta minulla on erimielipide asiaan. Minun mielipide asiaan on, että ajokorttia ei pitäisi antaa 16-vuotiaalle, koska siinä ei olisi mitään järkeä. Nuori saa juuri vuoden ennen sitä mopokortin. Ja liikenneonnettomuuksien riskikin lähtisi nousemaan. 16-vuotias on liian nuori auton rattiin.

Toivon, että ajokortin saisi vasta 18-vuotiaana. Ihmisten pitäisi miettiä näitä asioita ja sitten päättää asiasta.

Matti Korhola, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Ajokortti pitäisi antaa jo 16-vuotiaana

Ajokortti pitäisi antaa jo 16-vuotiaana tai edes vähentää ikää ajokortista.

Ajokortti pitäisi antaa jo 16-vuotiaana, koska joillakin on pitkä koulumatka, Suomi saisi enemmän autoveroja ja pääsisi paikasta toiseen ilman vanhempien apua. Ajokortin voisi antaa siihen kykeneville, niin ei tulisi paljon kolareita ja autokoulussa olisi enemmän opetustunteja, jos hankkisi ajokortin 16-vuotiaana.

Autoilija, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

16-vuotiaille äänestämisoikeus!

Äänestysikärajasta puhutaan paljon vaalien alla. On mietitty, että ikäraja voitaisiin laskea 16 vuoteen kunnallis- ja kirkollisvaaleissa.

Omasta mielestäni 16 vuotias olisi kypsä äänestämään. Se antaisi myös nuorille lisää vastuuta ja toisi nuorten kannan uudella tavalla esiin. Nuorillahan on hyviä ajatuksia ja ideoita siitä, miten omaa kuntaa voisi kehittää parempaan suuntaan. Jos 16-vuotiaat voisi äänestää, se lisäisi sananvapautta.

Ymmärrän myös vastustavan kannan. Jotkin nuoret eivät pakosta ottaisi tällaista asiaa tosissaan tai olisi vakava asian suhteen. Asian voisi viedä eteenpäin korkeammalle taholle mietittäväksi. Nuoria yritetään kuunnella enemmän, joten miksi ei myös politiikassa?

Aku Ankka, Mustasaaren Keskuskoulu 8. lk

Ihmisiä ei saisi verrata muihin

On yleistä, että ihmiset vertaavat itseään muihin. Jotkut myös haukkuvat ja pilkkaavat toisia ulkonäön vuoksi.

Ihmisiä ei pitäisi ikinä verrata toisiinsa. Kun ihmiset vertaavat itseään muihin, niin se voi aiheuttaa tyytymättömyyttä itseensä ja elämäänsä. Vertailu on turhaa, sillä kukaan ei ole arvokkaampi kuin muut. Kaikki ovat täydellisiä juuri sellaisina, kuin ovat. Jotkut varmaan ajattelevat, että ei voi olla “ruman" ihmisen ystävä, vaikka todellisuudessa ulkonäkö ei vaikuta ystävyyteen. Piittaamattomuus on lisääntynyt siten, että ihmiset eivät usein välitä muiden tunteista, koska vertaavat heitä ja aiheuttavat heille pahaa mieltä, huonon itsetunnon ja ulkonäköpaineita.

Muistakaa, että ihmisiä ei pidä koskaan verrata toisiinsa!

Markku54, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Musiikin kuuntelu tunneilla tulee sallia

Musiikkia saa koulussa kuunnella välitunneilla ja joskus myös tunneilla. Mielestäni musiikkia pitäisi saada kuunnella joka tunnilla, jos haluaa, koska se rentouttaa ja siten myös auttaa tehtävien tekemisessä. Jos oppilas ei keskity tehtäviin ja musiikki häiritsee oppimista, tulee oppilaalta musiikin kuuntelu siltä tunnilta kieltää.

Olisi kiva, jos tämä toteutuisi meidän koulussa. Se voisi auttaa monia keskittymään tunneilla.

Musiikin kuuntelija, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Koulunkäynnistä pitäisi maksaa

Koulunkäynnistä pitäisi maksaa oppilaille, koska koulu on niin kuin työtä ja työstäkin maksetaan. Koulua on pakko käydä, koska suomessa on oppivelvollisuus. Kouluun pitää lähteä todella aikaisin ja koulupäivät ovat pitkiä.

Nuorilla ei usein ole hirveästi rahaa, joten pienikin bonus saattaisi antaa vähän enemmän koulumotivaatiota. Olisi vaikka mahdollista saada pientä rahamäärää hyvistä koulunumeroista.

Rahaton, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Koulunkäynnistä pitäisi maksaa oppilaille

Koulunkäynti voi olla yhtä raskasta kuin oikea työ. Joten miksi siitä ei maksettaisi? Edes pieni palkka toisi lisää motivaatiota koulunkäyntiin. Jos motivaatiota ei ole, niin arvosanat laskevat. Vanhemmillakin olisi helpompaa, sillä lapset eivät kerjäisi rahaa koko ajan.

Köyhä, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Roskaaminen pitäisi lopettaa

Roskaaminen on lisääntynyt maapallollamme. Erityisesti muoviroskat ovat ongelma. Eläimet luonnossa ja merissä loukkaantuvat. Roskien joutuessa meriin syntyy “roskamantereita", kun pienet muovihiukkaset kerääntyvät kasaan. Tätä ei voi havaita paljain silmin, mutta se on silti vaarallista. Pienet kalat syövät muovia, isommat kalat syövät pikkukalat, ja lopulta ihminen syö kalat, jolloin roskat kulkeutuvat ravintoketjun kautta elimistöömme. Maalla eläimet saavat haavoja roskien terävistä kulmista, ja roskia vahingossa syödessään ne voivat kuolla siihen. Roskien siivous maksaisi, mutta se pelastaisi luonnon ja eläimet.

Jos kaikki maat tekisivät yhteistyötä ja siivoaisivat maapallon roskat sekä lopettaisivat roskaamisen, maapallo voisi pelastua. Ihmisten pitäisi lopettaa roskaaminen, jotta maapallo pelastuisi. Roskaaminen pitää lopettaa, koska muuten maapallo on kohta roskien peitossa. Meret olisivat täynnä roskia ja luonto kuolisi. Eläimet ja ihmiset eivät selviytyisi siitä.

Maapallon voi vielä pelastaa, jos kaikki parantavat tapansa ja lopettavat roskaamisen. Ne roskat, jotka voi vielä siivota pois, pitäisi siivota. Roskaaminen on turhaa, koska se ei auta ihmisiä mitenkään. Meillä on vain yksi maapallo ja yhdessä voimme pelastaa sen.

Aamu Knuuttila, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Ulkonäön perusteella ei saa tuomita

Olen kyllästynyt, kun ihmiset ajattelevat vain ulkonäköä ja tuomitsevat muita ulkonäön perusteella, vaikka ulkonäkö ei kerro mitään luonteesta. Ulkonäön ei kuuluisi ratkaista millaisena toisen näkee. Ulkonäön ei pitäisi vaikuttaa siihen millaisen kuvan saa toisesta. Minusta jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin itse kokee itsensä. Muiden tuomitseminen ennakkoluulojen perusteella on turhaa. Ihmisten kuuluisi oppia hyväksymään muut sellaisena kuin he ovat, koska toinen saattaa loukkaantua ja tehdä harkitsemattomia päätöksiä.

Opetellaan siis hyväksymään muut sellaisina kuin he ovat ja katsomaan pintaa syvemmälle.

Janica Forsman, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Koulu

Monet nuoret eivät pidä koulusta. Monella on siis negatiivisia mielipiteitä siitä. Minun mielestäni koulu on tylsää, koska minua ei kiinnosta opiskella. Kouluruoka ei ole niin hyvää. Koulupäiväni ovat liian pitkiä ja läksyä tulee aika paljon, niin siksi koulupäivät ovat minulle tosi raskaita.

Koulu saattaisi ehkä olla siedettävää, jos olisi lyhyemmät koulupäivät, läksyä ei tulisi niin paljon, välitunnilla ei olisi pakko mennä ulos ja ruoka olisi parempaa.

Pilviveikko, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Kouluruoassa on parannuksen varaa

Kouluruoan taso on aika hyvä, mutta voisi parantaa. Paljon kiitos koulun ruokapalvelujen tuottajat, kun saamme ruokaa.

Kouluruoassa voisi olla enemmän lihaa ja vähemmän juustoa. Perunojen laatuakin voisi parantaa, nimittäin yksi kaverini löysi perunan sisältä epämääräisen möykyn. Mielipiteeni kouluruoasta on loppupeleissä aika positiivinen, mutta voisi olla enemmän mausteita. Söin eräänä päivänä pyttipannua, kiitos siitä, mutta löysin vain muutaman lihanpalan. Ja se oli pettymys.

Joo, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Rahaa ajatellaan liikaa

Raha! Raha on periaatteessa paperia, jolla voi saada melkein kaikkea, mitä haluaa. Minun mielestä rahaa ajatellaan liikaa ja monen henkilön mielestä raha ratkaisee, koska yleensä kysytään rahaa ennen työn alkua tai työn loputtua. Rahaa ajatellaan liikaa ja sen takia toivoisin, että ihmiset eivät aina ole rahan perässä.

Valtteri Autio, Mustasaaren keskuskoulu 8A

Animea vihaavat henkilöt ärsyttävät

Minua eivät haittaa ihmiset, jotka ensin kokeilevat katsoa animea, ja tämän jälkeen päättävät etteivät pidä animesta, mutta minua ärsyttää henkilöt, jotka katsovat muutaman anime klipin, ja tämän jälkeen sanovat “vihaavansa" animea. Ihmiset, jotka “vihaavat" animea muutaman klipin jälkeen kulkevat vain massan mukana, joka saa heidät näyttämään tyhmiltä, kun he yrittävät selittää miksi he “vihaavat" animea. Jos “vihaat" animea, odotan sinulta järkevän vastauksen kysymykseen, “Miksi vihaat animea?". Yleisin vastaus tähän kysymykseen on, “Anime on lapsellista", mikä ei vain ole totta. Kyllä, on animesarjoja, jotka ovat tarkoitettu lapsille, mutta suurin osa animeista ei ole todellakaan tarkoitettu lapsille. Joka vastaa kysymykseen “Miksi vihaat animea?", vastauksella: “Anime on lapsellista.", ei selvästikään tiedä kyseisestä asiasta mitään.

Eli niin kuin varmaan näet, minua siis ärsyttävät ihmiset, jotka vihaavat animea ilman syytä. He levittävät huonoja huhuja kertomalla animen lapsellisuudesta, ja uudet henkilöt, jotka olisivat voineet alkaa katsoa animea, eivät aloitakaan tämän ihmismassan takia. Minua eivät haittaa mitä ihmiset, joilla on oikea syy vihata sitä.

Riku Kinnunen, Mustasaaren keskuskoulu 8A

Muistiinpanojen kirjoitus on turhaa

Olen koko koulussa olon aikana kirjoittanut liikaa muistiinpanoja ja se alkaa jo käydä kyllästyttäväksi. Mielestäni muistiinpanojen kirjoitus vihkoon on turhaa ajanhukkaa. Ne voisi hyvin vain monistaa ja antaa oppilaille. Se vain väsyttää kättä ja menee paljon aikaa. Opettajien perusteena tällä on se, että muistiinpanoja kirjoittamalla oppii asiat paremmin. Itse en ole kokenut näiden kirjoittamisesta mitään hyötyä ja kaverinikaan eivät näiden kirjoittamisesta pidä.

MirrorWorthy, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Eläinkokeet

Eläinkokeet ovat eläinten kidutusta, että ihmiset saisivat parempaa lääketiedettä ja uusia meikkejä. Eläinkokeet pitäisi lopettaa, koska niissä eläimet kärsivät, vammautuvat tai jopa kuolevat. Moni eläin kuolee lääketieteen ja meikkien takia. Mielestäni se pitäisi lopettaa. Esimerkiksi meikkejä on niin paljon, että eläinkokeet voitaisiin lopettaa niitten takia.

Juuso Niemi, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Koulu saa alkaa myöhemmin!

Minun mielestäni koulu saisi alkaa paljon myöhemmin. On lukuisia tutkimuksia, esim. unitutkija Julie Boergersin mukaan oppilaiden opiskelu paranisi huomattavasti, jos koulu alkaisi myöhemmin. Silloin koulussa olisi huomattavasti parempi ilmapiiri, esim. koulua ei vandalisoitaisi yhtä paljon.

Otto Björses, Mustasaaren keskuskoulu 8. lk

Varsinaista oikeaa uskontoa ei ole

Maailmassa on tuhansia eri uskontoja. Jokainen uskoo uskovansa itse oikein. Mikä siis määrittelee oikean uskonnon? Mistä tietää onko sellaista?

Omasta mielestäni ei ole yhtä tiettyä oikeaa uskontoa. Mistään jumalista ei ole todellista näyttöä. Ennen ei tiedetty mielenterveysongelmista tai harhanäyistä. Henkilökohtaisesti uskon, että joku psyykkisesti/henkisesti sairas on nähnyt harhanäyn jumalasta, ja uskonut sen olevan todellisuutta. Asiasta on kerrottu eteenpäin, ja yhä useampi on alkanut uskoa.

Ajattelen silti, että jokainen ihminen saa henkilökohtaisesti uskoa mihin vain tai olla uskomatta mihinkään, kunhan antaa muittenkin tehdä samoin.

Eedla Paloranta, Mustasaaren keskuskoulu 8A

Uusimmat kaikki