Koululinkki

Tiesithän, että nykytraktorit kulkevat jopa 80 km/h? Kuljetusalan opiskelijat muistuttavat teiden vaaroista

Maatalouskoneet liikenteessä

Maatalouskoneet, kuten traktorit, ovat kehittyneet suuremmiksi kooltaan, painoltaan, teholtaan ja nopeudeltaan. Traktoreiden lisälaitteet ovat myös suurentuneet sekä kooltaan että painoltaan, jotka lisäävät huomattavasti traktorin painoa liikenteessä. Lisälaitteet vievät jarrutehoa traktorin painon noustessa. Vaikka nykytraktoreissa on todella tehokkaat jarrut, traktorit eivät silti pysähdy kuin seinään, mutta kaikki autoilevat ihmiset eivät ole sitä vielä ymmärtäneet. Autoilijat ilmeisesti luulevat olevansa tarpeeksi nopeita tulemaan kolmion takaa traktorin eteen, joka voi kulkea nopeimmillaan jopa 80 kilometriä tunnissa, joten jarrutus ei käy nopeasti suuren massan ja nopeuden vuoksi.

Haluaisin, että ihmiset ymmärtäisivät ja tiedostaisivat vaaran traktorin eteen lähtiessä kolmion takaa.

Jontikkamies, Sedu

Sähköautojen tuomat ongelmat

Lähivuosina sähköautot tulevat yleistymään Suomessa. Tähän asti Suomessa on ajettu polttomoottorikäyttöisillä ajoneuvoilla, mutta lähivuosina asiaan on tulossa muutos. Sähköautot ovat astumassa polttomoottoriautojen tilalle. Sähköautoja markkinoidaan taloudellisina ja ympäristöystävällisinä vaihtoehtoina polttomoottoriautojen sijaan.

En kannata sähköautojen siirtymistä polttomoottoriautojen tilalle, koska vastaan tulee monia ongelmia. Mistä kaikki sähkö saadaan sähköautojen akkuihin? Miten autot saadaan lämpimiksi talvella, kun ulkona voi olla 30 astetta pakkasta ja auton sisälämpötila pitäisi olla 20 astetta plussan puolella? Miten akkujen varaus kestää talvipakkasilla? Onko kellään varaa ostaa sähköautoa? Kuinka paljon sähköauton valmistus saastuttaa siihen verrattuna, että ajaisi polttomoottoriautolla?

Paras ratkaisu ongelmaan mielestäni olisi, että sähköautojen valmistus unohdettaisiin ja ajettaisiin polttomoottoriautoilla.

Polttomoottori autot voisivat saastuttaa yhtä paljon kuin ennenkin ja ilmaston saastumista vähennettäisiin lentokoneiden ja laivojen käytön vähentämisellä.

Polttomoottoriautojen kannalla, Sedu

Miksi tiet jätetään auraamatta?

Monet tiet ovat todella huonossa kunnossa nykypäivinä eri puolilla maatamme, esimerkiksi auraamatta ja suolaamatta talvisin. Kesällä monet sivutiet vaatisivat perushuoltoa, jota ei toteuteta jostain syystä. Tämä aiheuttaa vaaraa pyöräilijöille ja myös muille tiellä liikkujille.

Mielipiteeni asiaan on, että informaatio ei joko kulje tarpeeksi hyvin tai ne, joille teiden kunnossapito kuuluisi, eivät asioille mitään tee. Itse asun sivutiellä kunnassani. Ajan joka päivä myös valtatie kolmosta (E12) ja myös kyseinen tie on talvisin todella liukas ja vaarallinen, koska auraus ja suolaus on laiminlyöty.

Tiehuollon laiminlyönti aiheuttaa ongelmia ammattiliikenteelle, jotka kuljettavat suuria lasteja, ja jos tiet ovat tämänlaisessa kunnossa, on suuri mahdollisuus, että lastit eivät kulje aikataulussa määränpäähänsä.

Asiaa voisi parantaa sillä, että tien huoltoa tihennettäisiin ja teiden kuntoa pidettäisiin yllä mahdollisimman hyvin ja siitä vastaavat tahot voisivat tarkastaa tiet tietyin väliajoin.

Pettynyt kuljetusalan opiskelija, Sedu

Uusimmat kaikki