Koululinkki

Viikon tehtävä: Järjestäkää uutisvisa!

Yhteen päivään mahtuu valtava määrä uutisia: urheilua, kulttuuria, politiikkaa, viihdeuutisia ja toki myös niitä ikävämpiä onnettomuusuutisia. Uutisia riittää ammennettavaksi jo ihan siitä omasta lähiympäristöstä, mutta kun perspektiiviä laajennetaan valtakunnan tai jopa koko maailman laajuiseksi, ei yksi päivä edes riitä kaikkien uutisten läpikäymiseen.

Kuinka paljon tapahtuukaan yhdessä viikossa?

Viikon 15 tehtävänä on järjestää luokan kesken leikkimielinen uutisvisa. Tarkoituksena on, että loppuviikosta oppilailla on hyvä käsitys siitä, mistä viikon aikana on uutisoitu. He oppivat ymmärtämään mikä on uutinen, minkälaisista aiheista uutisoidaan ja miten uutisia tulee tulkita. Oppilas saa laajan kattauksen paitsi oman alueensa ajankohtaisista asioista, myös ymmärtämään mitä omassa yhteiskunnassa ja maailmalla tapahtuu.

Säännöt ovat vapaat ja jokaisen opettajan mieleisekseen muokattavissa, mutta tässä yksi esimerkki toimintatavasta:

1. Jakakaa jokaiselle oppilaalle oma aihepiirinsä mitä uutisia kukin viikon aikana (maanantaista perjantaihin, tai valitsemanne päivät) seuraa. Erilaisia aihealueita ovat esimerkiksi urheilu, kulttuuri, viihde, politiikka, talous, luonto, paikalliset uutiset, kotimaan uutiset ja ulkomaan uutiset. Vaihtoehtoja löytyy rajattomasti.

2. Käyttäkää kaikkia luotettaviksi luokiteltuja uutismedioita uutisten seuraamiseen: sanomalehdet, radio, televisiouutiset ja verkkolehdet (huom. verkkouutisissa on erityisen tärkeää tarkistaa ensin, että kyseessä on luotettava sivusto!). Paikallisia uutisia seuraavan on järkevää seurata paikallisempia kanavia kuten maakunta- ja paikallislehteä, ulkomaan uutiset löytää parhaiten valtakunnallisemmista medioista.

3. Järjestäkää viikon lopuksi leikkimielinen uutisvisa. Kukin oppilas esittää muutaman kysymyksen omasta aihepiiristään muille oppilaille. Käykää oikeat vastausvaihtoehdot sitten yhdessä läpi ja keskustelkaa uutisista.

Huomioittehan, että uutisten joukossa on myös todella ikäviä uutisia, joten on erityisen tärkeää keskustella yhdessä mahdollisista mieltä askarruttavista asioista. Pohtikaa esimerkiksi sitä, miksi kyseisestä asiasta on ollut tärkeää uutisoida.

Viikon tehtävä -juttusarjan on tarkoitus antaa opettajille konkreettisia tehtäväesimerkkejä luokkansa mediatunneille. Viikon tehtävä julkaistaan aina maanantaisin huhtikuun loppuun saakka. Askarruttavissa asioissa saa aina kääntyä koululinkin puoleen, joka antaa lisävinkkejä ja opastusta mielellään.

Uusimmat kaikki