Koululinkki

Viikon tehtävä: Tehdään uutislähetys!

Oman uutislähetyksen tekeminen on monipuolista mediakasvatusta. Uutislähetyksen ideoiminen alusta loppuun antaa oppilaille hyvät valmiudet käsittää, kuinka uutiset kokonaisuudessaan syntyvät. Uutislähetyksen tekemisessä saa harjoitusta niin uutisen kirjoittamiseen kuin esiintymiskokemustakin. Nykyajan tekniikka myös helpottaa tekemistä, kun hyvää videokuvaa saa ihan kännykälläkin. Myös erilaisia ilmaisia editointiohjelmia löytyy puhelimien sovelluskaupoista tai etsimällä esimerkiksi googlen kautta.

Uutislähetyksen tekemisessä on monta eri työvaihetta ja tekemiseen saattaa vierähtää parikin koulupäivää.

Toimikaa esimerkiksi näin:

1. Päättäkää aluksi mikä uutislähetyksenne aihe on. Onko kyseessä oman koulun uutiset vai käsitelläänkö aiheissa monipuolisemmin esimerkiksi koko kotipaikkakuntaa? Teettekö mahdollisesti luontoaiheiset uutiset tai jopa viihde- tai urheilu-uutiset?

2. Kun uutislähetyksen teema on selvillä, pohtikaa pienissä ryhmissä erilaisia aiheita. Listatkaa paperille aivan kaikki mieleenjuolahtavat aiheet.

3. Käykää koko luokan kesken aiheet läpi ja valitkaa esimerkiksi äänestämällä uutislähetykseenne tulevat aiheet. Noin 5–6 aihetta on hyvä määrä. Pohtikaa myös, mitkä aiheista riittävät laajempaan tarkasteluun omien inserttien muodossa. Insertit ovat uutislähetyksen keskelle erikseen kuvattuja ja editoituja haastatteluja ja/tai kuvituskuvaa käsiteltävästä aiheesta. 1–2 inserttiä on riittävä määrä, riippuen paljonko uutisissanne on aiheita.

4. Sopikaa kuka tekee mitäkin: Valitkaa uutisankkurit, kuvaajat ja toimittajat insertteihin. Sopikaa kuka kirjoittaa minkäkin aiheen uutisen. Uutiset kirjoitetaan ankkureita varten ja uutiset ovat yleensä hyvin lyhyitä ja kiteytettyjä. Pohtikaa ensin, mistä saatte luotettavaa tietoa aiheesta. Pohtikaa tässä vaiheessa myös, ketä haastattelette insertteihin ja muistakaa kysyä haastateltavalta suostumus. Kyseisen insertin toimittajana toimiva oppilas voi laatia kysymykset itse.

5. Aikatauluttakaa projektinne viimeistään tässä vaiheessa. Koska kuvataan ja missä kuvataan.

6. Ankkureiden studio-osuus kannattaa kuvata yhdellä kertaa ja sitten vasta editointivaiheessa sijoitella insertit oikeisiin kohtiin, mikäli käytössänne on editointiohjelma, jossa näin voi tehdä. Yksinkertaisimmilla editointitekniikoilla ja -ohjelmilla voi kuvaukset suorittaa valmiiseen uutislähetykseen tulevassa järjestyksessä, jolloin editoinniksi riittää kuvattujen pätkien yhdistäminen aikajanalla.

Vinkki: Studio-osuuden kuvaamiseen sopii näppärästi esimerkiksi luokkahuone: kun ankkureiden pöytä asetetaan liitutaulun eteen, saa taustan helposti somistettua ankkureiden taakse liitutaululle.

7. Kun kaikki osiot on kuvattu, alkaa valmiin uutislähetyksen editointi. Käyttäkää haluamaanne editointiohjelmaa ja tapaa – nauttikaa lopputuloksesta!

Tällä koululinkin ylläpitämällä Ilkan ja Pohjalaisen lasten uutiset sivulla julkaistaan keskiviikkona 25.4. vaasalaisen Huutoniemen koulun 5.-luokkalaisten tekemä uutislähetys. Sivustolla on julkaistu tammikuun lopussa myös seinäjokelaisen Kärjen koulun 6.-luokkalaisten tekemä uutislähetys.

Viikon tehtävä -juttusarjan on tarkoitus antaa opettajille konkreettisia tehtäväesimerkkejä luokkansa mediatunneille. Viikon 17 tehtävä on kevään osalta viimeinen. Lisää tehtäviä on luvassa jälleen syyskuussa.

Uusimmat kaikki