Koululinkki

Hietalahden koulun toimittajakerhossa opitaan tekemällä mediasta – Jutuissa käsitellään esimerkiksi kouluruokaa, lemmikkejä ja hiihtolomaa

VAASA

Hietalahden koulussa on toimittajakerho. Kerhossa on kymmenkunta aloittelevaa alakoululaista toimittajaa. Ilkka-Pohjalainen sai heistä haastatteluun neljä 6A-luokkalaista.

Toimittajakerhoa pidetään oppituntien ulkopuolella.

– Kerho oli uusi juttu, joka kuulosti mielenkiintoiselta, Inka Honkaniemi perustelee mukaan liittymistään.

Sänon Kuusaru tuli mukaan samoista syistä.

– Halusin kokeilla uusia asioita.

Toimittajakerholaisista ainakin yksi haaveilee hieman toimittajan työstä ammattina.

– Tämä on mukavaa, harkitsen kyllä toimittajan uraa, Iida Kakko sanoo.

 

Ihan oikeaa toimittamista

Juttuja tehdään omaa koulua isommalle yleisölle. Toimittajakerholaiset tekevät juttuja paikallisiin lehtiin ja oma radio-ohjelmakin on tulossa paikallisradioon, kunhan koronatilanne helpottuu. Myös Koululaisten uutisissa ja Lasten uutisissa on julkaistu heidän juttujaan.

– Olemme tehneet esimerkiksi gallupeja, Honkaniemi kertoo.

Aiheita on ollut useita.

– Esimerkiksi kouluruoka, lemmikit ja hiihtoloma, Emilia Lindqvist luettelee.

Toimittajakerho tekee noin pari juttua kuukaudessa. Ideoita saavat ehdottaa kaikki, ja sitten etsitään haastateltavia.

– Aina ei ole helppoa löytää haastateltavia, mutta useimmiten on, Honkaniemi kertoo.

Juttuja tehdessä toimitaan kuten oikeat toimittajat.

– Kotoa kysytään lupa kuvien ottamiseen, Kuusaru sanoo.

– Ja jutut näytetään haastateltaville (ennen julkaisua). Tarkistamme niitä yhdessä, Honkaniemi täydentää.

Toimittajakerholaisten uusimmat jutut käsittelevät koululaisten median käyttöä ja hiihtolomaa.

Miksi toimittajakerhoa tarvitaan?

Kerhon perusti opettaja Kari Ojanen. Hänellä on kokemusta toimittajan työstä, sillä omien sanojensa mukaan hän maksoi omat opintonsa työskentelemällä freelancerina opiskeluaikoina.

Toimittajakerho perustettiin, koska mediaa ei hänen mielestään opeteta riittävästi. Mediataitojen opetus voisi olla hänen mielestään vaikka oma oppiaineensa. Opetus pitäisi kuitenkin olla oppilaslähtöistä ja heidän näkökulmastaan oleellista.

– Median pitäisi nyt olla läpäisyaine eli että sitä opetettaisiin kaikissa oppiaineissa, mutta kun tilanne on tämä, sitä ei opeteta tarpeeksi missään.

Ensi lukuvuodeksi toimittajakerhon käyttöön on kaavailtu omaa oppituntia, että toimittajan työhön pääsisi perehtymään vielä tarkemmin. Toistaiseksi esimerkiksi Journalistin ohjeiden opettelu on ollut hyvin käytännöllistä: opitaan samalla kun tehdään.

 

Disinformaatiojekku

Toimittajakerhon pitämisen lisäksi Ojanen teetti Uutisten viikkoon sopivan disinformaatio-aiheisen tehtävän yläkouluikäisillä oppilaillaan. Yhdeksäsluokkalaiset laativat keskustelupalstalle aloituksen banaanien kasvattamisesta vessassa.

– Tarkoitus oli testata, kuinka moni oikeasti uskoo siihen, mitä nettiin kirjoittaa, Arttu Kaukonen kertoo.

Richard Khalifan mukaan kokeilu oli pohjustettu keskustelemalla uskonnon tunnilla hopeavedestä. Se on näennäistiedettä, johon moni kuitenkin uskoo.

Uskottiinko vessassa kasvavien banaanien olevan totta?

– Jotkut kyllä uskoivat siihen, mutta lopuksi kerrottiin, että se oli keksitty juttu, Miro Kytömäki sanoo.

Lisää aiheesta

Koululinkin yhteystiedot

Hanna Hietikko
koululinkki-toimittaja
puh. 050 416 4358
e-mail: koululinkki@koululinkki.fi

Seinäjoen toimitus
Koulukatu 10,
60100 SEINÄJOKI

Vaasan toimitus
Hietasaarenkatu 19,
65100 VAASA

Uusimmat uutiset
Uusimmat kaikki